Wednesday 16 May 2007

در نزدیکی سولقون

امروز جشن‌واره‌ی کن شروع شد، به قولی معتبرترین جشن‌واره‌ی سینمایی دنیا. پارسال همین موقع آن‌جا بودیم و آن ساحل آرام و زیبا را که آرامشش به‌خاطر جشن‌واره از دست‌رفته‌ بود می‌گشتیم. غیر از این چاره‌ای نبود؛ هیچ‌جا بدون کارت راهمان نمی‌دادند و کارت هم مال اهالی سینما بود، نه توریست‌های علاف. توضیح آن آقای راه‌نما یادم می‌آید که «این جشن‌واره یک برنامه‌ی خصوصی است و برنامه‌ریزیش کار خودشان است. ما این‌جا میزبان و نظم دهنده‌ایم، فقط همین.» راه‌نمایی‌مان کرد که جاهای دیدنی شهر را ببینیم و سری به جزیره‌ی کوچک نزدیکش بزنیم. همان جزیره‌ای که تن‌تن برای پیداکردن باند اسکناس جعل‌کن آن‌جا می‌رود (جزیره‌ی سیاه.) تنها شانسمان دیدن راز داوینچی بود در فضای باز ساحل، که ده شب شروع می‌شد. ترجیح دادیم زودتر برگردیم و شهر دیگری را ببینیم.

جشن‌واره‌ی امسال انگار نسبتا مهیج است و ایرانی‌هایی هم دست‌شان درکار است (+). به هر حال فیلم‌ها از امروز هم‌زمان با کن در همه‌ی شهرها اکران می‌شوند و فصلی سخت بر جیب ما خواهد گذشت. و آخر این که شوخی‌ای که مستر بین در فیلم آخرش با جشن‌واره کن کرده را بسیار دوست‌داشتم. اصولا این آقا نه فقط در این فیلم ، بلکه در این یکی هم خوب از خجالت فرانسوی‌ها در آمده است. دستش درد نکند.

2 comments:

Anonymous said...

سلام

افتخاري است براي ما كه شما ما را مي شناسيد. در هر حال ممنون. منظوز من البته در ايران بود و علتش هم بيشتر به علاقه ام به زبان فرانسه باز ميگردد و بعد از آن خلاص شدن از دست فيلم هاي هاليوودي. باز هم ممنون از لطف شما.

Anonymous said...

yade nice oftadam va ez (ke nemidunam dicte-sh doroste ya na) ... say mikonam har ruz be blogetun sar bezanam