Sunday 6 May 2007

بن ژوق نیکولا

امروز روز رای‌گیری نوبت دوم انتخابات فرانسه است، و تا چند ساعت دیگر قرار است که حضرت آقای سارکوزی پیروزیشان را جشن بگیرند. پس فردا هم که روز پیروزی است (نه این که فرانسوی‌ها در جنگ جهانی خیلی جنگیدند و مقاومت کردند و حماسه آفریدند) و این قرین‌شدن دو پیروزی به شدت به مذاق نیکولاخان خوش خواهد بود.

فرانسوی‌ها که در دوره‌ی پیش شیراک را به این خاطر انتخاب کردند که لولویی به نام لوپن رئیس جمهور نشود، حالا باید باهاش خداحافظی کنند و کشورشان بسپارند به نیکولا. بیش‌تر کسانی که این مدت ازشان درباره‌ی انتخابات پرسیدم گفته‌اند این یک جور انتخاب بین بدتر و خیلی بدتر است. رویال یک سال پیش وقتی حضورش را اعلام کرد، یک جور امید و روشنی تازه بود به خصوص با جنجال‌های پارسال سر قانون کار و مساله‌ی دانش‌جوها. ولی بعد با اظهارنظرها و موضع‌گیری‌هایش کلی از طرف‌دارهایش را ناامید کرد. به هرحال که با اختلاف کمی با نیکولا به دور دوم رسیدند (هرچند که عده‌ای معتقدند که این ماجرا واقعی نیست، و رای‌های حساب شده‌ای از طرف حزب سارکوزی به نفع رویال به صندوق ریخته شده که بایرو از ماجرا حذف شود) و این هفته‌ی آخر در مناظرات، تصویر نه چندان خوبی از پرخاش‌گربودن، حرف بی‌محتوا زدن و تهمت مستقیم‌زدن به رقیب از خودش نشان داد.

تا چند ساعت دیگر این قصه هم به سر می‌رسد، و جهان یک قدم دیگر به احمدی‌نژادی شدن نزدیک می‌شود. حرف‌هایی در حول و حوش این انتخابات دارم، که به‌زودی مرتبشان می‌کنم و این‌جا می‌گذارم.

مدت‌هاست در ذهنم یک نامه‌ی بلندبالای خیالی به آقای خاتمی می‌نویسم و اول از همه ازش می‌پرسم چرا ما قدرش را ندانستیم؟ و بعد خصوصیت‌هایی را لیست می‌کنم که بعد از رفتنش فهمیده‌ام و افسوس خورده‌ام.

5 comments:

Leo said...

Apres deux ans, tu ecris "bonjour" par ق? Ca c'est par غ!!! Comme بن ژوغغغغغغ. A tout a l'heure.

rahi said...

کاوه جان
آن غویال است که با غ نوشته می شود. وقتی ر بیفتد آخر کلمه صدایش به ق شبیه تر می شود. البته بن ژوغ، آن طوری که تو با آهنگش نوشتی با غ بهتر است.

Unknown said...

ye so'al: esme xodeto ce tori talaffoz mikonan in farangia?!

H. said...

یکی از رفقا می گفت راست ترین ِ فرانسه هم به استاندارد چپ دنیا نزدیک است.
اما نیکو،من را به وحشت می اندازد.

Hamedreza said...

Aslan ham be samt ahmadinejad shodan pish nemirim, chon Monsieur Sarko, be andaze kafi adam bahoosh va ba barnamee hast, eghtesad mifahmad va az siasat koli sar dar miavarad.
dar zemn système siasi france ejaze ahmadinejad shodan ro be kesi nemidehad.
yadame ke tooye ye debat bein moshaverhaye candidat ha, ke az radio mishnidam, yaroo ye cherti goft, taraf e moghabel goft ke candidat shoma too ketabesh, dar safhe 115 ino gofte ke ba harf alan shoma nemokhoone, va yaroo oftad be mastmali. deghat kon ke inja hichki be rahati ahmadinejad nemitoone doroogh beghe.