Thursday 20 September 2007

تلفن

تلفن ثابت داشتن در هلند
خانم متصدی امورخوابگاه‌ها «نمی‌شود، یعنی نه این‌که نشود ها، گران است، طول می‌کشد، می‌دانید، صرف نمی‌کند»
محض کنج‌کاوی یک روزی آخر وقت می‌رویم تا مغازه‌ی خط تلفن فروشی. آقا چه طور می‌شود تلفن ثابت بگیریم؟ می‌گوید «همین الان، آدرستان چیست؟» و بعد چند تا شماره‌ی آزاد نشان می‌دهد که انتخاب کنیم. انتخاب می‌کنیم. «ده روز دیگر وصل می‌شود. هزینه‌اش ماهی نه یورو و نود و پنج سنت است. ممکن است کارت اقامتتان را بدهید یک کپی ازش بگیرم؟» «اه، این که تاریخش تا چندماه دیگه است، چه کار کنیم؟ باید ودیعه بگذارید و وقتی کارت جدید آمد بیایید که برگردانمش.» باشد، ودیعه می‌گذاریم. «چند روز دیگر یک نامه برایتان می‌فرستیم. شاید ودیعه هم نخواست. من سعی می‌کنم درستش کنم.»

تلفن داشتن در فرانسه
ساختمان بیش‌تر خوابگاه‌ها از اختراع سیم‌کشی قدیمی‌تر است. آن‌هایی هم که نوتر اند، در کل دم‌ودست‌گاه کسی نمی‌داند تلفن اصولا سیم‌کشی لازم دارد. با پرس‌وجو و از روی تبلیغاتی که حتما یک‌جایشان یک خانم کم‌لباس تا بناگوش می‌خندد خودت را می‌رسانی به یکی از این مغازه‌های این‌کاره. خوش‌شانس که باشی یک ساعت صف وایستادن دارد. (واضح است که بعدازظهرها و روزهای شنبه که تو وقت داری تعطیل اند). می‌رسی به فرد مورد نظر و ازت می‌پرسد چه می‌خواهی. «تلفن ثابت». یک فرم می‌آورد. «کارت اقامت، سند خانه یا قرارداد اجاره، یک قبض برق یا گاز، مشخصات حساب بانکی، بیمه مسوولیت اجتماعی و پر شده‌ی این فرم را بیاورید که من برایتان قرارداد آماده کنم» می‌روی و با کاغذهای لازم، و به تجربه با کپی پاس‌پورت و دو سه تا چیز دیگر می‌آیی که دوباره صف ایستادنت حرام نشود. نمی‌شود و می‌رسی به قرارداد. هفت هشت صفحه است و باید همه را امضا کنی و حرف اول اسم و فامیل را بنویسی. می‌نویسی. «شماره‌تان این است. بین شش تا هشت هفته‌ی دیگر تلفن وصل می‌شود، قبلش به‌تان با نامه اطلاع می‌دهیم. قیمت آبونه بیست یورو در ماه است و هزینه‌ی مکالمات روی آن حساب می‌شود. قرارداد یک ساله است و قابل کنسل کردن نیست» (از روی تجربه عرض می‌کنم که سر یک سال که می‌خواهی قرارداد را کنسل کنی، یک بار دیگر صف می‌ایستی که بفمی باید به شماره‌ی فلان زنگ زد. شماره را هم عمرا بتوانی بگیری، همیشه مشغول است، و وقتی هم بگیرد مدتی طولانی پشت خط می‌مانی، از قرار دقیقه‌ای فلان قدر. بعد می‌شنوی که آخر ماه به تقاضایت ترتیب اثر داده می‌شود و از آن تاریخ، طبق قراردادتان، دو ماه بعد تلفن قطع می‌شود)

بعد می‌گویند چرا فرانسه را ول کردی رفتی هلند؟

4 comments:

Anonymous said...

یعنی هیچ دلیل دیگری نداشت؟ به خانمتان بر نخورد یک وقت...

Anonymous said...

ey baba cheghader dardesar, hala pas pasho bia north America,hich kodoom az in khabarha nist, ba yek telephon vasl mishe, ba yek telephon ham cancle mishe.

Anonymous said...

=)) mahshar bood in vasf (vali geroon bahatoon hesab kardana,mahalle ma mahi 15 ta migereftan)

Anonymous said...

Tu es sur d'avoir vecu en France?
Pour ton information, j'ai déménagé la semaine dernière, j'ai passé un coup de fil au france télécom et le lendemain j'avais ma ligne connectée.