Saturday 30 May 2009

آن چه از کاندیدایمان باید بپرسیم


فیلم احمدی‌نژاد را در یوتیوب دیدیم و کلی حرف زدیم. به نظر من فیلم بدی نیست، مخاطبش را خوب می‌شناسد و مستقیم باش حرف می‌زند و پیام می‌دهد. انتظار نداشتیم از دختر دانشمند دبیرستانی و هاله‌ی نور و هو کردن دانشگاه کلمبیا حرف بزند. نمودار آماری پروژه‌های انجام شده اش هم طعنه می‌زد به انیمیشن‌های ستاد من که یعنی ما هم بلتیم.
من می پرسم اگر همین حرف ها از دهان خاتمی در می‌آمد خندان نبودیم و قند توی دلمان آب نمی‌شد؟ ما با چی احمدی‌نژاد بد هستیم؟ بیاید همان‌ها را پیدا کنیم و دقیق و روشن به‌ش بپردازیم. بفهمیم که دوست داریم رییس جمهور آینده چه خصوصیاتی داشته باشد و چه نداشته باشد.
برای شروع این مصاحبه دکتر مشایخی بسیار خواندنی است. من ارزیابی ایشان را خلاصه می‌کنم.

۱ - قاطعیت در تصمیمات دولت (مثبت)
۲ - ضعف در نظام تصمیم گیری
۳ - درست استفاده نکردن از سرمایه‌های نیروی انسانی (کنار گذاشتن بدنه موجود)
۴ - عدم استفاده از درآمد عظیم نفتی برای سرمایه گذاری زیربنایی و توسعه بخش خصوصی
۵ - واردات بسیار گسترده کالاهای خارجی با ارز ارزان که باعث اختلال در صنعت تولید داخلی شده
۶ - افزایش بودجه های جاری و عمرانی و تزریق پول به جامعه که اثر تورمی داشت
۷ - عدم استفاده از درآمد عظیم نفتی در اجرای طرح های بزرگ که مشکل فایننس دارند
۸ - حذف سازمان برنامه و بودجه
۹ - فشار دولت به بانک مرکزی برای تامین منویات دولت (وام بیش از حد به بانک‌ها و تزریق پول به جامعه)
۱۰ - عدم انتقال مالکیت شرکت‌های دولتی به نهادهای عمومی

شما به این لیست چه اضافه می کنید؟‌
چه طور بفهمیم کاندیدای مورد نظرمان موضعش در این موارد چیست؟ چه پارادایم فکری (به قول دکتر) دارد و چه برنامه‌ای برای برای مدیریت و هدایت جامعه؟

3 comments:

Anonymous said...

انستیتو دالان، از جایگاه بخش خصوصی که به اذعان تمامی اقتصاد دانان موتور محرکه هر کشور محسوب میگردد، با رویکرد ایجاد شور و نشاط و افزایش مشارکت هموطنان گرامی در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و گسترش فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی، فارغ از هرگونه گرایش سیاسی، اقدام به برگزاری مسابقه بزرگ اینترنتی «پیش بینی دهمین رئیس جمهور ایران» نموده و همگان را به شرکت در آن دعوت مینماید.

لینک شرکت در مسابقه:

http://dalan.ir/FirstPoll.aspx

علي اشرفي said...

آها!
احسنت. رسيديم به سوال اصلي. يعني چرا علي اشرفي كه اتفاقن در هر دو مرحله انتخابات گذشته به احمدي‌نژاد رأي داده، ديگه حاضر نيست به او رأي بدهد؟
براي اينكه اين آقا هر روزش يك مدلي است!
كروبي، هر چند كه شوت مي‌زند و لري از سر و رويش مي‌ريزد و 4 جمله‌ي پيوسته و ويراسته در كل زندگي‌اش حرف نزده، اما لااقل تكليف آدم با او معلوم است.

اما جناب دكتر احمدي‌نژاد، يك روز كاپشن مي‌پوشد كه مشكلي نيست. مخلصش هم هستيم، اتفاقن با همين ادبيات ساده و لباس معمولي بهش رأي داديم، اما دروغ رفتاري او وقتي آشكار مي‌شود كه كت‌و شلوار مي‌پوشد و بريده‌هاي شاهنامه را براي ايرانيان خارج از كشور و زن‌هاي كم‌حجاب مي‌خواند و . . .
مشكل آنجايي است كه در رابطه‌اش با مراجع تقليد، هزار رنگ است.
مشكل اينجاست كه ادعاي مهندسي‌اش مي‌شود ولي آمار دادنش كيلويي است.
مشكل آنجا است كه رئيس سازمان برنامه‌وبودجه‌اش (كه قبلن آقاي رهبر رئيس فعلي دانگاه تهران بود) وقتي در مناظره با رئيس سازمان برنامه و بودجه دولت اصلاحات كم مي‌آورد مي‌گويد:

((خوب بالاخره ما در اين مدت كشور را هسته‌اي كرديم))
! ! !

و . . .

نه رهي‌جان! اتفاقن فيلم خيلي بدي بود. نسخه‌ي تكراري و فرسوده‌ي همان فيلم چهار سال پيش. با اين تفاوت كه همه‌ي صحنه‌هايش طي اين چهار سال، هر دو هفته يكبار در تلويزيون نمايش داده شده.

در ضمن به نظر من، آن فاكتورهايي كه برشمردي، اگر در يك نفر يه حد اعلي هم وجود داشته باشد، باز هم او 40% نمره لازم را براي رئيس جمهور شدن خواهد داشت. اصلن اگر قرار باشد فقط به عملكرد يك رئيس‌جمهور نمره بدهيم، چه كسي از جاسبي لايق‌تر است؟

60% مابقي نمره را (به نظر من) بايد به رفتار، كردار و گفتار رئيس‌جمهور داد. شايد خاتمي نمره‌ي كامل را از اين حيث بگير، اما كروبي يا احمدي‌نژاد از اين 60 نمره، نزديك به صفر مي‌گيرند. و البته موسوي چيزي نزديك يه 30 يا 40.

اين تفاوت يك رئيس‌جمهور است با مدير يك پالايشگاه دورافتاده، يا رئيس يك فدراسيون ورزشي.
رفتار و گفتار رئيس‌جمهور هر روز در معرض ديد مردم است و الگوي جامعه و متأسفانه يا خوشبختانه، نماينده‌ي بين‌المللي.

www.entekhabedahomeman.blogfa.com said...

www.entekhabedahomeman.blogfa.com
چه کسی برنده سیمرغ انتخاباتی بود؟
مجیدی یا شمقدری؟