Monday 28 January 2008

عمو بیل عزیز

داستان این است که من یک لپ‌تاپ نو خریدم و به‌اجبار تحت سلطه‌ی ویستا. می‌خواهم از ویستا برایتان بگویم.

در ویستا شما اتفاقاتی را تجربه می‌کنید که در هیچ سیستم عامل دیگری ـ حتا کمودور یا شاید آتاری ـ شانس دیدنش را ندارید. ویستا نمونه‌ی خوبی از یک پوسته است که زیرش هیچ‌چی ندارد. به طور واضحی طراحان آن مساله‌ی کارکرد خوب که منجر به رضایت مشتری و درنهایت فروش رفتن محصول است را از اصول اولیه تولید محصول حذف کرده‌اند. چرا؟ چون محصول قبلا فروش رفته است. مالتی تسک در ویستا بی معناست، چون حداکثر دوبرنامه هم‌زمان می‌توانند باز باشند. هیچ کدام از نرم‌افزارهایی که روی اکس‌پی کار می‌کردند روی ویستا کارنمی‌کنند، یا مشکلات زیادی دارند، از پلیرفیلم و آهنگ تا مثلا اسکایپ ـ که می‌دانید در ارتباط فرانسه و هلند نقش به‌سزایی دارد ـ و از همه مهم‌تر آنتی‌ویروس نورتون. اصلا نورتون به ویستا به چشم یک ویروس بزرگ نگاه می‌کند. این که به اینترنت وصل باشی و آهنگی گذاشته باشی و توی ورد تایپ کنی به یک رویا تبدیل شده. جور خیلی احمقانه‌ای ویستا برای من نقش یک آدم ناشی را دار که کاری به‌ش سپرده باشند و دائم دست‌وپایش را گم کند و گند بزند. موقعی که فایل نصب‌کننده‌ی برنامه‌ای را اجرا می‌کنم صفحه‌سیاه می‌شود و یک پیغام می‌آید که هیچ می‌دانی داری چه‌کار می‌کنی؟ داری یک برنامه نصب می‌کنی. (دکمه بزرگ) بی‌خیال شو و فایل برنامه‌ رو هم پاک کن؛ (دکمه ریز) و گرنه هر غلطی دلت می‌خواد بکن، مسوولیتش پای خودت.

ویستا حدود سی گیگابایت جامی‌گیرد. وقتی بلافاصله ازش بک آپ می‌گیری چندساعت معطل می‌شوی و دست آخر چهارده گیگ معلوم نیست چی تحویل می‌دهد برای روز مبادا. این همه بزرگی برای چه؟ برای این که همان کارهای معمولی اکس‌پی و حتا دوهزار را هم نکنی؟ مساله شیرین دیگر این است که برنامه‌های دفتری پرکاربرد، مثل کلاینت وی‌پی‌ان که با آن وصل می‌شوی به شبکه دانشگاه یا شرکت که وصلت کند به اینترنت، روی ویستا کار نمی‌کند. به همین سادگی. توی فروم یک نفر نوشته که یک وی‌پی‌ان سه ورژن قبل‌تر را نصب کرده و کارکرده، ولی تندتند قطع می‌شود. از طرف دیگر لپ‌تاپ‌هایی که در اسارت ویستا فروش می‌روند هیچ سی‌دی درایور یا هم‌چین چیزی هم‌راهشان ندارند. به همین خاطر است که آدم معمولی ـ حتا نیمه حرفه‌ای ـ هم نمی‌تواند بعد از دوسه روز ویستا را تحمل کردن و حرص خوردن سی‌دی اکس‌پی را دربیاورد و نصب کند. اگر سری به فروم‌ها بزنید، یا مثلا سرچ کنید ویستا، مشکل، اکس پی، می‌بینید چه جهد وجهادی برپاست که بشود ویستا را برانداخت و جایش اکس‌پی نشاند.

القصه. شرکت عمو بیل در تجارت پیش‌تاز است. البته خود عمو بیل که می‌دید چه تخم دوزرده‌ای در راه است زودتر استعفایش را نوشت و همه جا هم اعلام کرد که می‌خواهد برود سر بنیاد خیریه‌اش. بابا انسان دوست. برای کسانی که طرف‌دار ویندوز و ماکروسافت هستند اعلام می‌کنم که شرکت فخیمه بعد از موفقیت بی‌نظیر در تولید (قالب کردن) سیستم عامل ویندوز برای موبایل، پالم، کامپیوتر جیبی، و غیره، وارد بازار لوازم منزل شده و تصمیم دارد برای انواع وسایل سیستم عامل تولید کند. و حالا اولین محصول نوآورانه را به‌تان معرفی می‌کنم: ویندوز سطل آشغال «ویستا»

13 comments:

Roya said...

من یه ساله که ویستا دارم. خودم هم خیلی از دستش عصبی‌ام. از همین کندی‌اش و حجم زیادش و اینکه به اسم امنیت هی لقمه رو دور سرش می‌چرخونه.
ولی خیلی از چیزایی که اینجا اسم بردی برای من کار می‌کنه عجیبه.
اسکایپ که من هرشب ازش استفاده می‌کنم برای حرف زدن با همسر عزیز! نورتون هم شش ماه اول خود لپ‌تاپ داشت که دیگه دوره مجانیش تموم شد و آپ‌دیت نمی‌شد برش داشتم.
با وی‌.پی‌.ان هم هیچ مشکلی ندارم. در ضمن لپ‌تاپم سی‌.‌دی.‌درایو و دی.‌وی‌.دی درایو دارد.
ظاهرا توی اکس.پی به طور پیش فرض کاربر ادمین تعریف می‌شه به همین خاطر همه امکانات رو داره. توی ویستا این‌طور نیست ولی اگه بخوای می‌تونی این‌کار رو بکنی و ظاهرا کارا راحت می‌شه. یه سرچی بکن. گرچه می‌گم من یه ساله و خورده‌ایه که دارم کار می‌کنم و لازم نشده.

Anonymous said...

Install XP or Ubuntu, I tried it. its very good.
عکس ، رنگ و متن قشنگی داری (سمت راست)ی

Anonymous said...

مطمئن هستید که درست استفاده میکنید؟ من به غیر مشکل با درایور اسکنر هیچ مشکلی با ویستا ندارم. ویستا سیستم عامل عظیم با قابلیت های بسیار زیاده.ویندوز هم فقط یکی از محصولات مایکروسافت هست.دلیلی نداره بیل گیتس به خاطر یک محصولی که ببخشید اینو می گم دیگران درکش نمی کنند. استعفا بده.

Anonymous said...

من همزمان با پخش ام پی تری، فتوشاپ رو راه میاندازم و در همون زمان هم چندین داونلود سنگین انجام میدم. چهار، پنج تا اپلیکشن دیگه رو هم در همون موقع باز نگه داشته ام که همگی درست کار می کنند. شاید مشکل از سیستم شما باشه که اینقدر براتون دردسر درست کرده.

Anonymous said...

!تاراحتی آنیستال کن

Anonymous said...

واقعاً عجيبه اين چيز هاي? که ميگين..احتمالاً مشکل از لپ تاپ شماست..من خودم رو پل تاپم
ويستا دارم و راحت بگم سرعت اجرا? برنامه هاي? که رو ايکس پ? داشتم رو ويستا
به شدت بالاتره و کلاً سيستم خيل? روون تر کار ميکنه..هيچ برنامه اي هم
نبوده که تا الان نصب نشده باشه و درست کار نکنه

Anonymous said...

من با سینا موافقم احتمالا شما نسخه بتای ویستا را نصب کردید
ویستاامن ترین سیستم عامل است
البته احتمالا سخت افزار شما مطابق با نیاز های ویستا نبوده است
به هر حال هر چی باشه از لینوکس بهتره
من نمی دانم مشکل شما چیست
90 درصد مردم دنیا دارن از ونیدوز استفاده می کنند آخ نمی گن
شما یک دستی به جیب بزن نسخه قانونی را بخر کامپیوتر ات را ارتقا بده بعد معنی واقعای ونیدوز را بچش
موفق باشید

Anonymous said...

دوست عزیز :
بنده نه دوست عمو بیل هستم و نه از او پولی دریافت کرده ام ( چه اینکه تا به حال پولی هم به او پرداخت نکرده ام!!!) ولی وقتی شما این چنین بی رحمانه در مورد یک سیستم عامل صحبت می کنید لازم است نکاتی را برایتان بیان کنم و البته یادآوری می کنم همان گونه که شما یک شرکت نرم افزاری بزرگ ( وشاید بزرگ ترین ) را به باد انتقاد می گیرید امیدوارم به همان اندازه ظرفیت پذیرش انتقاد را هم داشته باشید:
---------------
فرموده اید:
در ویستا شما اتفاقاتی را تجربه می‌کنید که در هیچ سیستم عامل دیگری ـ حتا کمودور یا شاید آتاری ـ شانس دیدنش را ندارید. ویستا نمونه‌ی خوبی از یک پوسته است که زیرش هیچ‌چی ندارد.
جواب:
برخی از این اتفاقات را نام ببرید تا ما هم بدانیم.
امیدوارم این که می گویید زیرش هیچی نیست را از روی تخصص نگفته باشید که در این صورت بنده نا امیدانه باید از اینکه یه کم از سیستم عامل سر در می آورم راهم را بگیرم و رو به رسته ای دیگر بیاورم چه اینکه در صورتی که از روی اطلاعات و تخصص خود به این نتیجه رسیده باشید ینده به دانسته های خودم شک می کنم.
------------------------------
فرموده اید
..... چون محصول قبلا فروش رفته است
جواب : حق با شماست مایکروسافت به دلیل تسلطی که بر دنیای نرم افزار و بالاخص سیستم عامل دارد می تواند یک سیستم عامل ضعیف را هم بفروشد ولی نباید از یاد برد که سران شرکت می دانند که شهرت مجانی به دست نمی آید که یک شبه آن را از دست بدهند.
----------------------------
فرموده اید:
هیچ کدام از نرم‌افزارهایی که روی اکس‌پی کار می‌کردند روی ویستا کارنمی‌کنند،
من با این نظر کاملا مخالفم به جز معدود نرم افزارهایی که با کارهای سیستمی و فایلی کار دارند بقیه در ویستا اجرا می گردند برای نرم افزار هایی هم که عنوان تخصصی را به آنها دادم همزمان و چه بسا زودتر نسخه ی مربوط به ویستا ی آنها به بازار آمد آنتی ویروس ها و سیستم های مدیریت پایگاه داده و برنامه نویسی از آن جمله اند. شما برنامه ای را نام ببرید که در XP اجرا می شود و در ویستا اجرا نمی شود و یا نسخه ی تحت ویستای آن وجود ندارد؟؟؟
---------------------
و از همه مهم‌تر آنتی‌ویروس نورتون.
شرکت Symantec زودتر از همه ی رقبای خود (مک آفی، کسپر اسکای، پاندا و دیگر شرکت های فعال در زمینه ی آنتی ویروس) نسخه ی تحت ویستای خود را برای نرم افزار های مختلفش منتشر کرد و البته طبیعی است که نسخه ی قبلی این نرم افزار به واسطه تغییر هسته ی سیستم عامل ویستا بر روی ویستا قابل اجرا نباشد. و این ضعف به شمار نمی آورد و همانند آن است که شما بگویید چرا فلان نرم افزاری که در لینوکس اجرا می گردد بر روی XP نصب نمی گردد!!!!! (البته این مقایسه زیاد هم درست نیست)
-----------------------
فرموده اید: این که به اینترنت وصل باشی و آهنگی گذاشته باشی و توی ورد تایپ کنی به یک رویا تبدیل شده
بنده علاوه بر کارهای فوق از نرم افزار های مختلف دیگر که نیاز به رم و گرافیک بیشتری هم هستند استفاده می کنم و مشکلات شما را ندارم اگر اشکال از لب تاپی که به شما فروخته اند نباشد ( وخلاصه لب تاپ را بهتون نداخته باشند) احتمال دارد مشکل از جای دیگری باشد شاید با آپدیت کردن ویستا ( اگر این کار را نکرده اید حتما انجام دهید) این مشکل مرتفع گردد.
---------------------
جور خیلی احمقانه‌ای ویستا برای من نقش یک آدم ناشی را دار که کاری به‌ش سپرده باشند و دائم دست‌وپایش را گم کند و گند بزند. موقعی که فایل نصب‌کننده‌ی برنامه‌ای را اجرا می‌کنم صفحه‌سیاه می‌شود و یک پیغام می‌آید که هیچ می‌دانی داری چه‌کار می‌کنی؟ داری یک برنامه نصب می‌کنی. (دکمه بزرگ) بی‌خیال شو و فایل برنامه‌ رو هم پاک کن؛ (دکمه ریز) و گرنه هر غلطی دلت می‌خواد بکن، مسوولیتش پای خودت.

این پیام ها برای امنیت بیشتر نشان داده می شوند و امکان خلاص شدن از دست آنها وجود دارد شما می توانید برای اینکار به کنترل پنل مراجعه کنید( خود بنده هم اوایل از دستشون عصبانی بودم ولی الان به مزیت بودن این پیام ها پی برده ام)
------------------
ویستا حدود سی گیگابایت جامی‌گیرد. وقتی بلافاصله ازش بک آپ می‌گیری چندساعت معطل می‌شوی و دست آخر چهارده گیگ معلوم نیست چی تحویل می‌دهد برای روز مبادا.

تمامی ویستا بر روی سیستم بنده کمتر از 8 گیگ جا می گیرد گه پس از نصب تمامی نرم افزارهایم حجم آن به 17 گیگ می رسد لازم به ذکر است که یکی از نرم افزار هایی که بنده نصب می کنم دات نت هست که خودش به تنهایی 5 گیگ فضا نیاز دارد. خلاصه اینکه 30 گیگ را نمی دانم از کجا آورده اید .البته شاید حق با شما باشد که این تفاوت با XP به چه علت است؟ ولی خوب اگر می خواهید از امکانات ویستا ( البته از نظر شما که امکاناتی ندارد!!!) باید این عیب ( که از نظر بنده عیب نیست ) را بپذیرید چه اینکه شما در این مورد کاملا آزادید البته فعلا!!!
----------------------
مساله شیرین دیگر این است که برنامه‌های دفتری پرکاربرد، مثل کلاینت وی‌پی‌ان که با آن وصل می‌شوی به شبکه دانشگاه یا شرکت که وصلت کند به اینترنت، روی ویستا کار نمی‌کند.

با این مساله بیشتر از صد در صد مخالفم ...... چون اگر از بنده سوال بپرسند که از مزایای ویستا نام ببر . بنده امکانات شبکه و از جمله استفاده از شبکه مجازی خصوصی (VPN) و دیگر امکانات آن من جمله پشتیبانی از آی پی سیکس و... را نام خواهم برد.
-------------------
از طرف دیگر لپ‌تاپ‌هایی که در اسارت ویستا فروش می‌روند هیچ سی‌دی درایور یا هم‌چین چیزی هم‌راهشان ندارند

این مساله که لب تاپ ها بدون سی دی سیستم عامل و به همراه دی وی دی بک آپ و یا اختصاص قسمتی از هارد لب تاپ به بک آپ به فروش می روند ربطی به ویستا ندارد چه اینکه بنده لب تاپ خودم را قبل از انتشار ویستا خریدم و سی دی ویندوز همراه اون نبود . البته این روش فروش لب تاپ جدیدا به همه ( شاید اکثر بگم بهتر باشه) سرایت کرده. و این مساله مقارن شده با انتشار ویستا.
-------------------------------------------
به همین خاطر است که آدم معمولی ـ حتا نیمه حرفه‌ای ـ هم نمی‌تواند بعد از دوسه روز ویستا را تحمل کردن و حرص خوردن سی‌دی اکس‌پی را دربیاورد و نصب کند. اگر سری به فروم‌ها بزنید، یا مثلا سرچ کنید ویستا، مشکل، اکس پی، می‌بینید چه جهد وجهادی برپاست که بشود ویستا را برانداخت و جایش اکس‌پی نشاند.


به نظر بنده تمامی کاربران معمولی هم اکنون می توانند به کمک ویستا به خواسته های خود دست یابند و به علاوه افراد حرفه ای و نیمه حرفه ای ( به واسطه ی نیاز به نرم افزارهای حرفه ای ) می توانند از امکانات آن استفاده کنند.
-------------------------
در مورد پاراگراف آخر هم اگر صحبتی کنم خوانندگان می گن این یارو یا خود بیل هست و یا اینکه کارمندش ولی همین اندازه می گویم که توانایی ها و خلاقیت های بیل گیتس در عرصه تجارت در دنیای آی تی و کامپیوتر بر کسی پوشیده نیست و در مورد دلایل استعفایش هم خدا می داند ولی تبدیل شدن به یکی از پول دار ترین افراد دنیا بدون هیج پشتوانه ی مالی قبلی کار هر کسی نیست چه این که این کار با قالب کردن محصولات صورت پذیرد!!!!!
----------------------------
در آخر هم یاد آوری می کنم که ینده همان روزهای اول و یا همان هفته های اول که ویستا منتشر شد اگر نگویم جز مخالفانش بودم ولی جز موافقانش هم نبودم همین الان هم که این متن را تایپ می کنم چه اینکه درسیستم عامل ویستا این کار را می کنم ولی ویندوز XP اورجینالی که بر روی لب تاپم نصب بود هنوز هم پس از 2 سال وجود دارد.

در پایان هم به قول دوستمان !ناراحتی آنیستال کن!!! خلایق هر چه لایق!

Anonymous said...

تا حدودی موافقم
من نمیفهمم چرا حجم ویستا مدام زیاد میشه؟
اولش 7گیگ بود الان25 گیگ!!
تازه من فقط آفیس نصب کردم و اتوکد!

Anonymous said...

بنده با شما موافقم
این گیتس هم اگه ویستا مالی بود تو خونش از مک استفاده نمیکرد
در ضمن این
itpars
خیلی الکی خوشه عفه فهمیدن سیستم عامل میکنه بکو ببینم تو از سیاست پیج ریموال ویستا چی میفهمی؟ تو چه میدونی که ویستا برای دیئد لاک هیچ غلطی نمیکنه و نمیتونه بکنه تو میدونی برا ساختن یک ترد در ویستا با اون ای پی آی های مزخرفش پدر آدم در میاد ولی تو لینوکس با یک فورک قشنگ همه چیز انجام میشه
اگه از هر کس که یک کم سیستم عامل رو به صورت تخصصی درک کرده باشه بپرسید خواهد گفت ویستا یک پوسته است که آشغال های متعفن توش رو پوشونده
اصلا مشخصه چرا از ویستا دفاع میکنی تو داری از دات نت استفاده میکنی دات نتی که نظر همه اکسپرتهای برنامه نویسی سواد برنامه نویسی رو پایین میاره دلیل هم دارم اگه یک نفر جی اس پی کار کرده باشه تو یک روز تمام خم و چم ای اس پی دستش میاد ولی بلعکسش غیر ممکنه و من یقین دارم تو نمیتونی قبول نداری امتحان کن
دوست ما با افتخار میگه ویستای من اوریجیناله ولی مطمئنا تو هفت هزار دلار پول ویژوال استودیو نداری
تو اصلا میدونی چرا مایکروسافت میذاره این قدر مفت از دات نت استفاده کنیم این سیاست استعمارگرانه مایکروسافت برای گرفتن بازار های آینده است
اکثر نرم ازارهای مایکروسافت به عمد امنیت کرک شدن پایینی دارند
به نظر من تو یک استعمار زده ی مایکروسافتی که خودت هم نمیدونی الان تو حیاتت به مایکروسافت بسته است بدون اون نمیتونی کاری بکنی
!

Anonymous said...

با سلام خدمت دوست گرامی و عزیز
خوب شما همچون دوست عزیزمان یک سری انتقاد وارد کرده اید ولی این بار بیشتر از آنکه عمو بیل مورد نقد شما باشه گویا این بنده هستم که مورد نقد قرار گرفته ام پس لطفا به موارد زیر توجه فرمایید
1- بنده هیچ قصدی در دفاع از مایکروسافت و محصولاتش نداشتم و سنگ اون ها را به سینه نمی زنم که بخواهم با مقایسه سیستم عامل های مختلف یا افه ( شاید هم عفه ) گذاشتن چیزی را به رخ شما بکشم و یا آنکه برای فلان شرکت تبلیغاتی را راه بیندازم.
2-به حضور شما می رسانم تا حدودی با سیاست های مختلف سیستم عامل آشنا هستم چه اینکه در مورد سیاست های اجرا شده در ویستا نمی توان با قاطعیت صحبت کرد (چون همچون سیستم عامل لینوکس به کد آن دسترسی نداری حتی در مورد لینوکس هم باید حرفه ای باشی) . اما در کل به حضورتان عرض می کنم که در کل در سیستم عامل ها (تقریبا اکثر اون ها) سیاست کلی استفاده از ترفندهای پیشگیرانه از بن بست (دید لاک) هست و اکثر اون ها برای برون رفت از بن بست برنامه ی مشخصی ندارند چه اینکه صرف وقت سی پیو و ... برای این مورد شاید خودش سبب به وجود آمدن مسایل دیگه بشه. و در لینوکس هم با فرک ایجاد پروسه می شه نه اینکه از بن بست جلوگیری بشه البته خوب با کیل کردن (کشتن پروسه) هم می شه به سیستم عامل در مدیریت بن بست به صورت دستی کمک کرد چه اینکه در ایکس پی نیز این مساله وجود دارد.
3-با اینکه اون هایی که از سیستم عامل سر در می آورند می گویند که این سیستم عامل خوب نیست تا حدودی موافق هستم ولی باید به این مساله توجه داشت که اکثر این افراد به این مساله اشاره دارند که این همه تبلیغات و این همه مدت اون چیزی نیست که آنها انتظار داشته اند در هر حال بنده موافقم که گرافیک های به کار برده شده در ویستا تا حدودی برای افه ی زیادی گذاشته شده (خود من از تم کلاسیک ان استفاده می کنم) و البته خیلی از اون ها از روی دیگر سیستم عامل ها ایده گرفته شده مثلا همین آئرو به شیوه ی جالب تری در سیستم عامل مک وجود داشته از قبل.
4-این که آقای گیتس خودش ویا کارمندانش از مک استفاده می کنند را بنده اطمینان ندارم و این طرف و اون طرف خیلی خوندم ولی ندیدم . اگر شما منبعی دارید که اثبات ادعا می کنه خوشحال می شم ما را مطلع کنید چه اینکه اگر تمامی کارمندان شرکت مایکروسافت هم از مک و یا لینوکس استفاده کنند خدشه ای بر مطالبی که بنده بیان کردم وارد نمی کند بنده عرض کردم که مایکروسافت اکثریت بازار سیستم عامل را در اختیار دارد البته فعلا . چه اینکه این مساله با قالب کردن محصولات هم به دست آمده باشد. طرف عرضه داشته و تونسته.
5-با این مساله که دات نت برنامه نویسی را بچه بازی کرده کاملا موافقم هر کسی از ننش قهر می کنه می ره ویبی و یا سی شارپ کار می کنه و می گه ما هم برنامه نوشته ایم. اما خود همون متخصصینی که عرض می کنید علاوه بر کار کردن زبان های دیگر اگر از روی ناچاری هم شده باشه با دات نت کار می کنند چه اینکه این مساله برای اون ها سخت نیست و به درستی از امکانات زیادی که در مجموعه ی دات نت قرار داده شده استفاده می کنند. حق با شماست عکس این مساله هم غیر ممکنه ولی من نمی خواستم بگم که بلدم با فلان نرم افزار کار کنم. یا اینکه ....
6-در مورد اورچینال بودن و یا نبودن اون در ایران که بهتره صحبت نکنیم ولی این ربطی به اورجینال بودن و نبودن ندارد ولی به حضورتون می رسانم که اکثر ویستا هایی که بر روی لب تاپ ها نصب هست ویرایش آلتیمیت ویستا نیست و از دیگر ورژن هاش هست و البته نیاز به آپدیت شدن هم دارند .
7-بنده در قبال دات نت و شاید هیچ نرم افزار دیگری به مایکروسافت پولی پرداخت نکرده ام.(البته حدود صد یورو از لب تاپم بابت ویندوزش بوده) ولی این را هم بگم که نسخه ی دات نتی که از آن استفاده می کنم مال سال 2008 هست که فعلا مایکروسافت اون را با محدودیت زمانی برای افراد قرار داده . در پایان هم یادآوری می کنم که بیان این مطالب هیچ ربطی به ویستا و.. نداره که شما مطرح کرده اید.
8- در مورد سیاست های مایکروسافت هم که در کامنت قبلی اشاره کردم که این سیاست ها برای به دست گرفتن بازاره و این امر تا جایی پیش می ره که مایکروسافت حاضر می شه با دادن تخفیف نود درصدی به دولت آلمان از روی آوردن دولت به سیستم عامل لینوکس جلوگیری کنه . این ساله هم ربطی به کارایی ویستای دوستمان نداره و من سهام دار مایکروسافت نیستم که بخواهم از آن دفاع کنم.
9-بنده خودم را استعمار زده نمی دانم و همین الان هم مواقعی و برای برخی از کارهای خاص از سیستم عامل لینوکس سوزی استفاده می کنم ( شاید بگید این یارو چند تا سیستم عامل روی لب تاپ بیچاره نصب کرده) ولی در خودم می بینیم که به صورت حرفه ای از لینوکس هم استفاده کنم .از نظر لطفی هم که به بنده دارید کمال تشکر را دارم امیدوارم شما نیز منصفانه و به دور از تعصبات به این نوشته نگاه کنید بنده نیز در این مساله تلاش کردم اینکه چقدر موفق شده باشم که به دور از تعصبات مطلبم را نوشته باشم را به قضاوت شما وا میگذارم
پاینده باشید.

Unknown said...

Be jay inke vista o microsoft ro zaye koni, laptop e 2zari ro ke behet andakhtan avaz kon.
Albate man hichi ro ba Mac OS X Leopard Avaz nemikonam. emteanesh koni asheghesh mishi.

Unknown said...

Zemnan un doosti ke gofte bill gates az Mac tu khunash estefade mikone Eshtebahe. tu akharin mosahebash goft ke az hich jdum az mahsulat e Apple estefade nemikone. yani bichare iPod va iPhone ham nadare.